اهمیت ضدعفونی کردن آب استخر

اهمیت ضدعفونی کردن آب استخر

آیا تابه‌حال به سلامتی آب استخر خود فکر کرده‌اید؟ استخرها مکان‌هایی هستند که افراد مختلف در آن‌ها شنا و تفریح می‌کنند. به مرور زمان استخرها مستعد رشد باکتری و میکروب‌هایی می‌شوند که ممکن است به سلامتی شناگران آسیب بزند. اگر صاحب استخر هستید، باید بدانید که یکی از نکات مهم برای نگهداری از استخر، حفظ سلامتی آب آن است. شاید با خودتان فکر کنید که سیستم تصفیه استخر به‌تنهایی می‌تواند سلامتی آب استخر را تضمین کند. باید بگوییم که وجود این سیستم ضروری است اما کافی نیست. شما باید در کنار استفاده از سیستم فیلتراسیون، آب استخر را نیز ضدعفونی کنید. در این مطلب همه چیز درباره ضدعفونی کردن آب استخر را مرور می‌کنیم. 

آب استخر چگونه آلوده می‌شود؟

عفونت ها در اثر انتقال برخی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا به نام میکروب ایجاد می‌شوند. انتقال میکروب در استخرها زمانی اتفاق می‌افتد که میکروب از بدن یک شناگر وارد آب استخر شود و سایر شناگران نیز با آن در تماس باشند. عفونت‌های زیادی وجود دارند که ممکن است از طریق استخرها منتقل شوند. یکی از جدی‌ترین خطرات برای سلامتی زمانی است که در آب استخر مدفوع وجود داشته باشد. معمولا کودکانی که دستشویی‌رفتن را یاد نگرفته‌اند این آلودگی را به وجود می‌آورند. بنابراین والدین باید حتما مراقب بهداشت کودک خود باشند.

شرایطی وجود دارد که ممکن است به میکروب‌ها اجازه رشد دهد. این‌ها شامل استخرهای کثیف، استخرهای گرم، استخرهای هوادهی، استخرهایی با مواد ضدعفونی‌کننده خیلی کم، استخرهایی با تثبیت کننده بیش از حد و استخرهای ضدعفونی‌شده با کلر که PH بیش‌ازحد بالایی دارد. ترکیبی از این شرایط به‌راحتی می‌تواند منجر به انتقال عفونت شود.

چرا ضدعفونی کردن آب استخر اهمیت دارد؟

همان‌طور که که اشاره کردیم ورود آلودگی‌ها به آب استخر می‌تواند به‌سادگی رخ دهد. مهم است که ورود میکروب‌ها به استخر را به حداقل برسانید. شناگران باید همیشه قبل از شنا به توالت و دوش بروند. همچنین بهتر است لوازم آرایشی قبل از شنا پاک شوند. ممکن است با یک سهل‌انگاری ساده بیماری و عفونت بین شناگران پخش شود. این عفونت ها عمدتا پوست، گوش‌ها، چشم‌ها، بینی، ریه‌ها و دستگاه گوارش را درگیر می‌کنند. عفونت‌ها می‌توانند علائمی مانند زخم روی پوست، ورم چشم، آبریزش بینی، گوش درد، ذات‌الریه، استفراغ و اسهال ایجاد کنند.

ضدعفونی کردن آب استخر چیست؟

ضدعفونی فرآیندی است که میکروب‌ها را از بین می‌برد. هدف از ضدعفونی کاهش خطر انتقال عفونت است. گندزدایی یک فرآیند آنی نیست و زمان می‌برد. هرچه غلظت ماده ضدعفونی‌کننده بیشتر باشد، آلودگی سریع‌تر از بین می‌رود. در حداقل غلظت‌های توصیه شده کلر و برم، زمان کشتن برای اکثر میکروب‌ها حدود یک دقیقه یا کمتر است.

اکثر میکروب‌ها به راحتی با ضدعفونی کنترل می‌شوند اما بعضی از انواع هاگ‌ها در برابر مواد ضدعفونی‌کننده مقاوم هستند. انتقال آن‌ها باید با جلوگیری از ورود این میکروب‌ها و هاگ آن‌ها به استخر یا آب‌گرم کنترل شود. سطوح ضدعفونی‌کننده بالاتر از حداقل غلظت توصیه‌شده باید همیشه در آب استخر وجود داشته باشد. ضدعفونی باید با کمک ماده ضدعفونی کننده‌ای انجام شود که اثر ماندگاری در استخر باقی بگذارد و برای شناگران مضر نباشد.

ضدعفونی کننده های مناسب استخر کدام‌اند؟

ضدعفونی کننده های مناسب استخر کدام‌اند؟

موادی که برای ضدعفونی کردن آب استخر شنا استفاده می‌شوند، باید نیازهای خاصی را برآورده کنند. آن‌ها باید برای شناگران و متصدیان بی‌ضرر و غیر‌تحریک‌کننده باشند. آن‌ها باید در غلظت‌های کم فعال باشند و برای مدت طولانی فعالیت خود را حفظ کنند. اگر صاحب استخر هستید، بهتر است که مواد و تجهیزات ضدعفونی آب استخر را بشناسید.

بر خلاف ضدعفونی‌کننده‌های آب آشامیدنی، ضدعفونی‌کننده های استخر باید در خود استخر فعال باشند، زیرا آلودگی‌ها و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا به‌طور مداوم به آب اضافه می‌شوند. بنابراین آب باید غلظت مواد ضدعفونی‌کننده باقی‌مانده را حفظ کند. ماده ضدعفونی‌کننده باید به راحتی ردیابی و اندازه‌گیری شود و استفاده از آن ایمن باشد.

ضدعفونی‌کننده‌های مبتنی بر کلر و برم تنها ضدعفونی‌کننده‌های رضایت‌بخش استخر هستند که NSW Health آن‌ها را برای استفاده در استخرهای شنای عمومی و استخرهای آبگرم به رسمیت شناخته است. آن‌ها همچنین برخی از مواد شیمیایی آلی را که ممکن است وارد استخر شوند اکسید می‌کنند و از بین می‌برند. اثر این ضدعفونی‌کننده‌ها در آب استخر به‌راحتی قابل اندازه‌گیری است. هر ماده ضدعفونی‌کننده مزایا و معایب خود را دارد و اپراتورهای استخر باید قبل از استفاده، هرگونه ضدعفونی‌کننده یا سیستم ضدعفونی‌کننده را به دقت بررسی کنند.

کلر

ضدعفونی‌کننده‌های مبتنی بر کلر از جمله رایج‌ترین ضدعفونی‌کننده‌ها و اکسیدکننده‌هایی هستند که برای درمان استخرهای شنا استفاده می‌شوند. کلر معمولا به صورت اسید هیپوکلرو (HOCl) یا هیپوکلریت (OCl-) اضافه می‌شود.

کلر میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا موجود در آب را از بین می‌برد. هنگامی که کلر بیش‌ازحد در آب وجود داشته باشد، می‌تواند باعث تحریک چشم و غشای مخاطی در نتیجه تشکیل کلرآمین شود.

آستانه و حداکثر سطوح برای غلظت کلر تعیین شده است. برای کلر موجود حداقل غلظت در استخرها ۰.۵ میلی‌گرم در لیتر است. حداکثر آن روی ۱.۵ میلی‌گرم در لیتر تنظیم شده است. هنگام استفاده از اسید سیانیک (تثبیت‌کننده) مقادیر حداقل و حداکثر به ترتیب ۲.۰ و ۵.۰ میلی‌گرم در لیتر تنظیم می‌شود. برای استخرهای روباز و استخرهای سرپوشیده کوچکتر از ۲۰ متر مربع، حداکثر سطح ۵.۰ میلی‌گرم در لیتر تعیین شده است. کاهش غلظت کلر نامطلوب است، زیرا خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از آب را افزایش می‌دهد.

اکسیدکننده‌ها

مقداری از کلر و برم در مواد آلی اکسیدکننده مصرف می‌شود. این کار باعث کاهش قدرت و سرعت کلر و برم برای ضدعفونی میکروب‌ها می‌شود. این به‌نوبه‌خود می‌تواند خطر انتقال بیماری را افزایش دهد. اکسیدکننده‌ها اغلب می‌توانند برای اکسید کردن یا سوزاندن مواد آلی و افزایش قدرت ضدعفونی کلر و برم استفاده شوند، اما استفاده از آن‌ها باید به طور خاص نهایتا یک‌بار در هفته مورد هدف قرار گیرد و به طور مداوم استفاده نشود. اکسیدکننده‌ها ممکن است بر نتایج آزمایش کلر و برم تأثیر بگذارند.

نور فرابنفش و ازن

لامپ‌های نور فرابنفش و سیستم‌های ازن می‌توانند علاوه بر کلر و برم، برای ضدعفونی و اکسید کردن آب استخر شنا استفاده شوند. توجه کنید که این‌دو جای کلر و برم را نمی‌گیرند. لامپ‌های UV باید در سیستم گردش آب استخر قرار داشته باشند نه در خود استخر. قبل از بازگشت آب به استخر، ازن باید در سیستم گردش آب مصرف شود و با استفاده از کربن فعال خاموش شود. سیستم‌های ازن با دوز پایین، با تولید کمتر از ۲ گرم در ساعت، در صورت نصب صحیح، نیازی به خاموش کردن ازن ندارند.

دوز مواد ضد عفونی کننده

دوز ضدغفونی‌کننده به میزانی از مواد مورد نظر می‌گوییم که استخر را در بهترین حالت خود نگه می‌دارند و آن را به‌خوبی ضدعفونی می‌کنند. تمام استخرهای عمومی باید حداقل دارای تجهیزات اندازه‌گیری مداوم برای دوز ضدعفونی‌کننده باشند. بهتر است که برای کنترل ضدعفونی کردن آب استخر از تجهیزات دوز خودکار استفاده شود، این مهم است که به سرعت به تغییرات تقاضای کلر در استخرهای شلوغ پاسخ داده شود. مواد ضدعفونی‌کننده در دوز مورد نیاز باید در زمان باز بودن استخر و حداقل یک ساعت قبل و بعد از باز بودن استخر فعال باشند.

استخرهای کلر کارآمد بر اساس فرآیند شیمیایی معروف به کلرزنی نقطه شکست کار می‌کنند که فقط با تجهیزات دوز به‌طور قابل اعتماد و دائمی قابل دستیابی است.

نکات مهم استفاده از ضدعفونی کننده

  • افزایش pH قدرت ضدعفونی را کاهش می‌دهد به‌طوری که PH بالای ۷.۵ کلرزنی را بی‌اثر می‌کند و در PH بالای ۸ برماسیون کمتر موثر است.
  • تثبیت کننده (سیانورات) نباید از ۵۰ میلی‌گرم در لیتر تجاوز کند. زیرا ضدعفونی موثر نیست و در صورت استفاده از تثبیت‌کننده باید سطح کلر را افزایش داد. تثبیت‌کننده برای استفاده با برماسیون مناسب نیست.
  • استخرها باید مجهز به سیستم گردش آب و فیلترهایی باشند که بتوانند آب تمیز و شفاف تولید کنند. آب تصفیه‌شده و تمیز راحت‌تر ضدعفونی می‌شود، آلاینده‌ها را کاهش می‌دهد و محصولات جانبی کمتری تولید می‌کند. سیستم‌های گردش آب استخر باید همیشه در زمانی که استخر باز است و حداقل یک ساعت قبل و بعد از باز بودن استخر کار کنند.
  • ضدعفونی‌کننده‌هایی که برای ضدعفونی کردن آب استخر استفاده می‌شوند، می‌توانند بر سلامت انسان تأثیر بگذارند.
  • کلر بیش از حد می‌تواند باعث اگزما و التهاب‌های پوستی شود. آبی که مقدار pH بالایی دارد حساسیت به این نوع بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.
  • هنگامی که آب متحرک است، با مقدار کافی هوا در تماس است. دی اکسید کربن در آب آزاد می شود و باعث کاهش مقدار pH می‌شود. هنگامی که فرد کلر را اعمال می‌کند، گاز کلر تبخیر می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید: تجهیزات لازم برای تصفیه استخر کدام‌اند؟

سخن پایانی

همان‌طور که بیان کردیم حفظ تمیزی و پاکیزگی آب استخر برای سلامتی شناگران اهمیت زیادی دارد به همین دلیل برای استخر باید از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنید تا باکتری‌ها، میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا را از بین ببرید. مواد مختلفی برای ضدعفونی آب استخر وجود دارد که می‌توانید آن‌ها در استخر خود استفاده کنید. نکته مهم این است که باید همیشه pH آب استخر را به‌دقت کنترل کنید. بهترین بازه pH برای استخر بین ۷.۲ تا ۷.۸ است که در این بازه ضدعفونی‌کننده بهترین عملکرد خود را دارد و برای شناگران نیز بازه ایده‌آلی به شمار می‌رود. در این مطلب سعی کردیم اهمیت ضدعفونی کردن آب استخر و مواد مناسب این کار را معرفی کنیم. شما از چه موادی برای این کار استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

call