همه چیز درباره کفشور استخر و انواع آن

همه چیز درباره کفشور استخر و انواع آن

 اگر بالای سر یک استخر تمیز و شفاف بایستید، در کف استخر حفره‌هایی مشاهده می‌کنید که به سیستم زهکشی استخر متصل هستند. شاید برایتان سوال باشد که این حفره‌ها چه کاربرد و ضرورتی برای استخرها دارند. به این حفره‌ها کفشور گفته می‌شود که ممکن است بسیاری از افراد نصب اصولی و ایمنی آن را نادیده بگیرند. اما باید بدانید که کفشور استخر به اندازه تجهیزات دیگر اهمیت دارد و یکی از لوازم مهم برای تامین سلامتی آب و ایمنی استخر است. در این مطلب قرار است درباره کفشور استخر و روش کار آن بیشتر صحبت کنیم.

کفشور استخر چیست؟

کفشور استخر چیست؟

حتما می‌دانید که یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامتی و پاکیزگی آب استخر گردش درست و اصولی آن است. استخر استاندارد تنها یک حوض پر از آب نیست، بلکه آب باید در گردش باشد تا تصفیه شود و تمیز بماند. آب از طریق نازل‌های استخری به آن وارد می‌شود و از طریق کفشور از استخر خارج می‌شود. 

در واقع خرید کفشور استخر یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم زهکشی استخر است که به شکل یک دریچه مربعی یا دایره‌ای در کف استخر طراحی شده است. این دریچه آب را مکش می‌کند و آن را وارد سیستم گردش آب استخر کرده و آن را به سمت سیستم تصفیه می‌فرستد. باید بدانید که سیستم کفشور استخر با اسکیمرها همکاری می‌کند تا گردش آب استخر به‌درستی انجام شود. 

انواع کفشور استخر

انواع کفشور استخر

کفشورها مدل‌های مختلفی دارند که به‌طور خلاصه انواع آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

انواع کفشور از نظر جنس

  • کفشور پلاستیکی: این کفشورها قیمت مناسب‌تری دارند و به‌جز استخر در مکان‌های دیگر مانند حمام، سرویس‌های بهداشتی و منازل هم کاربرد دارند.
  • کفشور استیل: این کفشورها بسیار بادوام هستند و مقاومت بیشتری نسبت به مدل‌های پلاستیکی دارند. کفشورهای استیل زیبایی بیشتری هم به ارمغان می‌آورند.
  • کفشور برنجی: این کفشورها نیز به دلیل دوام و رنگ طلایی و زیبای خود مورد توجه قرار گرفته‌اند.

انواع کفشور از نظر شکل

  • کفشور مربعی
  • کفشور دایره‌ای یا گرد
  • کفشور خطی

انواع کفشور از نظر مدل

  • کفشور سرامیک خور
  • کفشور سوپاپ دار

کفشور چگونه کار می‌کند؟

روند کلی کار کفشور شبیه به اسکیمر استخر است. استخرها در کف خود از کفشور بهره می‌برند که این دریچه به یک لوله متصل می‌شود و این لوله به سمت پمپ استخر می‌رود. نکته مهم این است که باید پمپ متناسب با نیاز استخر انتخاب شود تا حجم مورد نیاز آب از طریق کفشور مکش شود و آب گردش مناسبی داشته باشد. بنابراین اگر پمپ روشن نباشد، آب از طریق کفشور مکش نمی‌شود و راکد می‌ماند.

کفشور چگونه به سیستم گردش آب استخر متصل می‌شود؟

 سیستم گردش آب استخر

برای دانستن نحوه اتصال کفشور به سیستم گردش استخر، ابتدا باید نحوه حرکت آب در لوله‌کشی و تجهیزات استخر را بدانید. 

۱. وقتی که استخر پر از آب است و سیستم گردش استخر شروع می‌شود، ابتدا پمپ از طریق کفشور و اسکیمر، آب استخر را مکش می‌کند.

۲. آب از صافی یا استرینر پمپ عبور می‌کند و زباله‌های بزرگ مانند برگ‌ها و موها را می‌گیرد.

۳. سپس آب به سمت فیلتر هدایت می‌شود تا ذرات و زباله‌های ریزتر از آن جدا شوند و آلودگی‌های آب استخر پاک شود.

۴. آب از فیلتر خارج می‌شود و با کمک نازل‌ها به استخر بازمی‌گردد.

با مرور فرآیندی که بیان کردیم، می‌بینید که بدون کفشور و سیستم زهکشی مناسب، استخر شما کارآمد نخواهد بود. پمپ شما باید بتواند مقدار زیادی آب را مکش کند تا نرخ گردش خود را ثابت نگه دارد. بنابراین سیستم کفشور به پمپ کمک می‌کند تا میزان آب مورد نیاز را مکش کند.

اهمیت کفشور استخر در چیست؟

اهمیت کفشور استخر در چیست؟

تا به اینجا درباره سیستم زهکشی استخر و کفشور آن صحبت کردیم. حتما می‌پرسید که کفشور استخر چه اهمیتی دارد. همان‌طور که گفتیم کفشورهای استخر نقش مهمی در حفظ سلامتی و ایمنی استخر دارند و یکی از اجزای اصلی سیستم گردش آب استخر هستند که مزایای بسیاری دارند. در ادامه به اهمیت کفشور استخر اشاره می‌کنیم.

گردش آب درست استخر

کفشورها مهم‌ترین اجزای استخر برای تسهیل جریان مناسب آب کل استخر هستند. آن‌ها به گردش آب استخر کمک می‌کنند تا آب راکد نماند و باکتری‌ها و جلبک‌ها در استخر تجمع نکنند. قبلا اشاره کردیم که گردش آب پایه و اساس داشتن یک استخر تمیز و سالم است و آب را شفاف نگه می‌دارد.

فیلتراسیون آب استخر

کفشورها با نقش‌آفرینی در سیستم گردش آب استخر باعث می‌شوند تا ما از سیستم فیلتراسیون کارآمد استخر اطمینان پیدا کنیم. کفشورهای استخر معمولا در عمیق‌ترین نقطه استخر طراحی می‌شوند تا زباله‌ها و آلاینده‌های را به سمت خود بکشند. سپس آب کثیف را به سیستم گردش و تصفیه منتقل می‌کنند. سیستم فیلتر استخر ناخالصی‌ها، آلودگی‌ها و ذرات را به‌خوبی به دام می‌اندازد. این فرایند مستمر در حفظ پاکیزگی و تمیزی آب استخر ضروری است.

توزیع مواد شیمیایی

یادتان باشد که غلظت یکنواخت و مناسب مواد شیمیایی در استخر بسیار ضروری است. کفشور استخر به توزیع یکنواخت مواد شیمیایی در سراسر آب استخر بسیار کمک می‌کند. نقش کفشور در گردش آب استخر این است که شما مطمئن شوید تعادل شیمیایی در تمام استخر یکسان است. مواد شیمیایی از رشد باکتری‌ها، جلبک‌ها و آلودگی‌ها جلوگیری می‌کنند تا سلامتی شناگران تهدید نشود. اگر سیستم زهکشی و کفشور استخر به‌خوبی کار کنند، مواد شیمیایی در آب نامتعادل نخواهد شد و دیگر نیازی به بررسی مکرر آن نخواهید داشت. 

پیشنهاد می‌کنیم با اهمیت ضدعفونی کردن آب استخر بیشتر آشنا شوید.

تنظیم دمای آب استخر

سیستم زهکشی و کفشور استخر علاوه بر کمک به گردش آب، در تنظیم دمای آن نیز نقش دارند. آن‌ها به توزیع یکنواخت گرما از سیستم‌های گرمایشی استخر کمک می‌کنند. یک کفشور استاندارد به حفظ ثبات دمای استخر کمک می‌کند و شنای راحت و لذت‌بخشی را برای شناگران فراهم می‌کند.

جلوگیری از تشکیل گرداب

کفشور استخر طوری طراحی شده است که از تشکیل گرداب‌های خطرناک جلوگیری کند. گرداب‌ها می‌توانند نیروی مکش شدیدی ایجاد کنند که ممکن است شناگران را به دام بیندازند و ایمنی آن‌ها را تهدید کنند. بنابراین کفشور از این مشکل جلوگیری می‌کند. به‌خصوص اگر دو کفشور در استخر تعبیه کرده باشید، نیروی مکش بین آن‌ها تقسیم می‌شود و خطر را از بین می‌برد.

نکات مهم نصب و استفاده از کفشور استخر

نکات مهم نصب و استفاده از کفشور

باید بدانید که برای ایمنی استخر نصب کفشور باید به‌درستی انجام شود. در ادامه نکات مهمی را در این باره مرور می‌کنیم.

  • کفشور باید روی لوله خروجی در کف استخر بسیار محکم نصب شود تا شناگران نتوانند آن را حرکت دهند و با پای افراد جابه‌جا نشود.
  • کفشور باید در عمیق‌ترین نقطه استخر طراحی شود تا مکش به بهترین نحو انجام شود.
  • توصیه می‌شود که کفشور استخر از قطر لوله‌ها بزرگتر باشند تا مکش به‌خوبی کنترل شود و آب با سرعت مناسب وارد لوله‌های خروجی شود.
  • فاصله کفشورها از یکدیگر باید حداقل ۲ متر باشد و کفشورها از دیوار هم ۱.۵ متر فاصله داشته باشند تا به بهترین شکل کار کنند.

از کجا بفهمیم کفشور استخر ایمن است؟

از کجا بفهمیم کفشور ایمن است؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه کنید، ایمنی تجهیزات استخر است. کفشور استخر ممکن است به ظاهر ساده و بدون پیچیدگی به نظر برسد، اما باید بدانید که این بخش می‌تواند ایمنی استخر را به خطر بیندازد. بنابراین باید به آن دقت داشته باشید. وقتی که پمپ استخر رو

شن باشد، حجم زیادی از آب را از طریق کفشور استخر مکش می‌کند. بنابراین اگر شدت مکش بیش از حد استانداردی باشد، ممکن است کودکان یا افرادی با جثه ریز را به سمت خود بکشد. بنابراین فرد ممکن است نتواند به‌راحتی شنا کند و خطر غرق‌شدن برای او وجود داشته باشد. البته باید بدانید که اگر استخر شما به‌طور استاندارد طراحی و اجرا شده باشد، خطری برای شناگران وجود نخواهد داشت. بنابراین برای تامین ایمنی کفشور راه‌های زیر را بررسی کنید.

  •  در استخرهای جدیدتر برای جلوگیری از این مشکل معمولا حداقل دو عدد کفشور را در نظر می‌گیرند تا قدرت مکش پمپ بین آن‌ها تقسیم شود و خطر به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.
  • توصیه می‌شود که دریچه کفشور به شکل استانداردی طراحی شده باشد. اگر سوراخ‌های کفشور بزرگ باشد، ممکن است برای شناگران خطراتی ایجاد کند. 
  • برای تامین ایمنی استخر باید به شناگران توصیه کنید که اگر موی بلند دارند آن را جمع کنند یا از کلاه استخر استفاده کنند. 
  • افراد بهتر است جواهرات و اکسسوری‌های خود را قبل از ورود به استخر خارج کنند.
  • اگر پوشش دریچه کفشور استخر شما شکسته یا خراب شده است، باید هرچه سریع‌تر آن را تعویض و تعمیر کنید.
  • استخر را تا حد امکان تمیز نگه دارید و از گرفتگی و کثیف‌شدن فاضلاب جلوگیری کنید. 
  • به‌طور منظم استخر را جارو و ضدعفونی کنید.

سخن پایانی

بدون شک انتخاب و خرید تجهیزات استخر نقش مهمی در گردش صحیح، تصفیه و تمیزی آب استخر دارند تا بتوانند تجربه لذت‌بخشی را برای شناگران به ارمغان بیاورند. یکی از مهم‌ترین تجهیزات، کفشور استخر است که می‌تواند در سیستم گردش و فیلتراسیون استخر نقش مهمی ایفا کند و ایمنی استخر را نیز افزایش دهد. کفشورهای استخر معمولا به دو شکل مربعی و دایره‌ای تولید می‌شوند و ابعاد آن‌ها باید متناسب با حجم استخر و قدرت پمپ مکش باشد تا به بهترین شکل گردش آب استخر انجام شود. در این مطلب سعی کردیم درباره کفشور استخر بیشتر صحبت کنیم و روش کار آن را به شما معرفی کنیم. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را درباره این وسیله با کارشناسان ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

call