مزایا و معایب استفاده از ازن در استخر

مزایا و معایب استفاده از ازن در استخر

اگر با استخرها و مراقبت از آن‌ها سروکار دارید، باید بدانید که هرروز فناوری‌های جدیدی به بازار می‌آید و دست شما را برای انتخاب تجهیزات نگهداری از استخر بازتر می‌کند. حتما می‌دانید که نظافت و بهداشت آب استخر اهمیت بسیار زیادی دارد. استخر به دلیل اینکه در معرض رطوبت و آب قرار دارد، محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها است. همچنین آب استخر به‌سرعت می‌تواند بستری برای رشد میکروب‌ها شود. بنابراین استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده مناسب اهمیت زیادی دارد. یکی از موادی که در سال‌های اخیر توجه را به خود جلب کرده، ازن است. در این مطلب قرار است مزایا و معایب استفاده از ازن در استخر را مرور کنیم.

چگونه از ازن در استخر استفاده می‌شود؟

ازن یک گاز ناپایدار و یک اکسیدکننده قدرتمند است که با ورود به استخر می‌تواند باکتری‌ها و میکروب‌ها را نابود کند. ازن در استخر با کمک دستگاه‌های تزریق ازن تولید و وارد استخر می‌شود. یادتان باشد که کپسول گاز ازن به‌تنهایی وجود ندارد و شما حتما باید دستگاه تولید ازن را خریداری کنید. این دستگاه‌ها با کمک فرآیندهای خاصی اتم اکسیژن را از مولکول آن جدا می‌کنند و این اتم آزاد به‌طور موقت به ملکول‌های دیگر می‌چسبد و گاز ازن را تشکیل می‌دهد. استفاده از ازن در استخر مزایا و معایب بسیاری دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

برار آشنایی بیشتر با این ماده، «ازن استخر چیست و چه کاربردی دارد؟» را بخوانید.

مزایای استفاده از ازن در استخر

مزایای استفاده از ازن در استخر

ازن گازی با PH خنثی است

یکی از مهم ترین مزیت های ازن این است که برای ضدعفونی‌کردن استخر از PH خنثی برخوردار است. وقتی که از این گاز استفاده می‌کنید، هیچ آلاینده‌ای به آب اضافه نمی‌شود و این ماده PH آب استخر را تغییر نمی‌دهد. یادتان باشد که مقدار پی‌اچ آب استخر باید مقدار مشخص و ثابتی بین ۷.۲ تا ۷.۸ باشد. ژنراتور یا دستگاه تولید ازن می‌تواند به میزان مورد نیاز این گاز را تولید کند تا ویروس‌ها، باکتری‌ها و جلبک‌ها را از بین ببرید. بعد از این فرآیند و نابود شدن آلودگی‌ها، ازن ناپایدار به مولکول‌های اکسیژن تبدیل می‌شود و هوای استخر را نامطلوب نمی‌کند.

با کمک ازن دیگر نگران رسوبات نباشید

شما با کمک ازن در استخر می‌توانید آب سخت منطقه زندگی خود را کنترل کنید. اگر منبع آب استخر شما از آب سخت تامین می‌شود و املاح و رسوبات زیادی دارد، استفاده از کلر یا برم ممکن است دردسرهایی برایتان ایجاد کند. به‌مرور زمان میزان رسوب روی دیواره‌‌ها، داخل لوله‌کشی‌ها و در کف استخر می‌تواند کارایی سیستم شما را به ‌طرز چشمگیری کاهش دهد. اینجاست که ازن می‌تواند به کمک شما بیاید. قدرت اکسیداسیون ازن می‌تواند از چسبیدن کربنات کلسین به بدنه استخر و تجهیزات آن جلوگیری کند. همچنین قدرت ازن می‌تواند رسوبات موجود را هم از بین ببرد و از تجمع آلاینده‌ها جلوگیری کند.

با استفاده از ازن، تمیز کردن استخر زمان کمتری می‌برد

با توجه به اینکه استفاده از ازن در استخر در تمیز نگه‌داشتن آب آن عالی عمل می‌کند، دیگر لازم نیست هر هفته زمان زیادی را به تمیز کردن استخر اختصاص دهید. ازن به کاهش آلودگی‌ها و رسوبات استخر بسیار کمک می‌کند، بنابراین روتین نظافت استخر سریع‌تر انجام می‌شود. شاید فکر کنید که هزینه دستگاه‌های ازن‌‌زن بالا است، اما این سیستم به شما کمک می‌کند تا کارایی استخر خود را همیشه بالا نگه دارید.

از ازن می‌توانید برای استخرهای روی زمین استفاده کنید

از ازن می‌توانید برای استخرهای روی زمین استفاده کنید

اگر استخر شما جزو مدل‌های روی زمین است، سیستم‌هایی وجود دارند که می‌توانید با کمک آن‌ها از ازن در استخر خود استفاده کنید. برای اینکه مدل مناسب برای استخر خود را پیدا کنید، باید به توضیحات سازنده دستگاه‌های ازن‌زن توجه داشته باشید. یادتان باشد که در کنار استفاده از ازن باید از کلر هم کمک بگیرید تا استخر شما همیشه ایمن و تمیز باشد. اما نکته جالب این است که با کمک ازن، مصرف مواد شیمیایی به میزان مشخصی کاهش پیدا می‌کند.

هزینه نصب دستگاه ازن زن به‌صرفه است

وقتی می‌خواهید برای تمیز کردن استخر خود از ازن استفاده کنید، باید یک ژنراتور برای تولید ازن کمک بگیرید.انتخاب ژنراتور ازن ساز باید با توجه به حجم استخر و میزان نیاز آن باشد. یادتان باشد که دستگاه‌های تولید ازن می‌توانند در طولانی‌مدت هزینه استفاده از مواد شیمیایی را برای شما کاهش دهند و با کمک آن‌ها می‌توانید در هزینه‌های نظافت استخر صرفه‌جویی کنید.

گاز ازن به‌سرعت در آب پخش می‌شود

یادتان باشد که شما نباید ازن غلیظی را که از ژنراتور خارج می‌شود تنفس کنید، این کار می‌تواند برایتان خطرناک باشد. هنگامی که گاز ازن مستقیما به آب وارد می‌شود، میکروب‌ها را اکسید می‌کند و به حالت استاندارد اکسیژن برمی‌گردد که دیگر ضرری ندارد.بنابراین حتی اگر ژنراتور خراب شود و میزان زیادی ازن وارد آب شود، به‌سرعت به اکسیژن تبدیل می‌شود و دیگر نگرانی نخواهید داشت. البته یادتان باشد که برای استخرهای خانگی از ازن‌ساز‌های تجاری و بزرگ استفاده نکنید.

ازن بوی بد استخر را از بین می‌برد

همان‌طور که گفتیم، ازن یک گاز ناپایدار است و با هر چیزی برخورد کند، واکنش نشان می‌دهد. بنابراین استفاده از ازن در استخر یک روش عالی برای از بین بردن بوی نامطبوع آن است. این گاز قدرتمند می‌تواند کپک‌ها و جلبک‌های راه لوله‌های استخر را نیز از بین ببرد. استفاده از ازن در آب استخر باعث می‌شود تا بوی بیش‌ازحد کلر نیز از بین برود، زیرا شما می‌توانید از حجم کلر کمتری استفاده کنید. بنابراین ازن علاوه بر اینکه آب را تمیز می‌کند، می‌تواند فضای استخر را بهبود دهد. اگر از این گاز برای استخرهای آب شور استفاده می‌کنید، می‌توانید بوی نامطبوع آب دریا را هم از بین ببرید.

سیستم ضدعفونی استخر را خودکار کنید

سیستم‌های ازن استخر معمولا اتوماتیک هستند و تزریق ازن را برنامه‌ریزی می‌کنند تا همیشه آب استخر باکیفیت و مناسب شنا بماند. بنابراین نیازی نیست که نگران واکنش‌های شیمیایی و مقدار غلظت آن باشید. دستگاه‌های خودکار می‌توانند حتی زمانی که شما نیستید، سطح ازن استخر را تنظیم کنند.

معایب استفاده از ازن در استخر

معایب استفاده از ازن در استخر

استفاده از ازن به‌تنهایی به‌صرفه نیست

اگر می‌خواهید استخر خود را فقط با استفاده از ازن ضدعفونی کنید، تمیز شدن کل آب استخر با آن چندین روز طول می‌کشد. بنابراین اگر بخواهید فقط از سیستم‌های ازن‌زن استفاده کنید، زمان زیادی برای ازبین‌بردن آلاینده‌های استخر طول خواهد کشید. این سیستم‌ها میزان ازن زیادی تولید نمی‌کنند و به همین دلیل در ضدعفونی‌کردن کل استخر کند عمل می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید کارایی استخر خود را در بالاترین سطح نگه دارید، باید در کنار سیستم ازن زن، از کلر یا برم هم استفاده کنید تا سرعت تمیز شدن آب استخر افزایش پیدا کند. از طرفی یادتان باشد استفاده از ازن‌زن به‌تنهایی باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و صرفه اقتصادی هم ندارد.

غلظت بالای ازن برای بدن مضر است

اگر به هر دلیلی نتوانید میزان غلظت ازن در آب استخر را زیر نظر بگیرید، ممکن است این مقدار از حد مناسب عبور کند. در این صورت ممکن است شناگران احساس سوزش چشم، قرمزی پوست و التهاب تنفسی داشته باشند. بنابراین همیشه باید سلامت دستگاه را کنترل کنید. 

دمای بالای یا PH اسیدی بر ازن تاثیر منفی می‌گذارد

اگر هوای استخر گرم باشد یا پی‌اچ آب آن کمی اسیدی باشد، باعث می‌شود که ازن در این شرایط بسیار سریع‌تر از حالت عادی تجزیه شود. بنابراین سطح انرژی کافی برای فرآیند تخریب میکروب‌ها وجود نخواهد داشت. همچنین اگر میزان مواد آلی یا ذرات معلق در آب بسیار زیاد باشد، ممکن است ازن به‌راحتی نتواند میکروب‌ها و آلودگی‌ها را از بین ببرد. بنابراین بهتر است به‌تنهایی از ازن استفاده نکنید و کلر یا برم را نیز وارد برنامه کنید.

استفاده از ازن برای لوله‌های پلاستیکی یا سرامیکی مناسب است

ازن سطح واکنش‌پذیری بالایی دارد. به همین دلیل است که یک ماده موثر برای کاهش آلودگی استخر به شمار می‌رود. اما باید بدانید که گاز ازن با فلزات متعددی واکنش نشان می‌دهد. بنابراین اگر لوله‌های آب استخر فلزی باشند، ممکن است با این ماده واکنش دهند و کارایی آن‌ها به مرور زمان کاهش پیدا کند. بنابراین اگر می‌خواهید از دستگاه ازن زن استفاده کنید، باید برای لوله‌کشی استخر از مواد مقاوم در برابر خوردگی مانند لوله‌های PVC  یا فولاد ضد زنگ بهره ببرید.

این مطلب هم برای شما مفید است: روش های ضدعفونی کردن آب استخر

سخن آخر

ضدعفونی کردن استخر یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر صاحب استخری باید آن را به‌طور منظم و دقیق انجام دهد. بدن هر شناگر در حین شنا باکتری‌های مختلفی را وارد آب استخر می‌کند. از طرفی محیط مرطوب استخر زمینه را برای رشد میکروب‌ها فراهم می‌کند. به همین دلیل شما باید همیشه غلظت مواد شیمیایی و پی‌اچ آب استخر را اندازه‌گیری کنید. ازن یکی از مواد قدرتمندی است که به‌خوبی می‌تواند آلودگی‌ها را اکسید کند و از بین ببرد. در این مطلب سعی کردیم مزایا و معایب استفاده از ازن در استخر را معرفی کنیم تا با توجه به شرایط استخر و بودجه خود بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. اگر درباره استفاده از ازن و نیز خرید تجهیزات استخر سوالی دارید، آن را از ما بپرسید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

call