همه چیز درباره موتورخانه استخر خانگی

همه چیز درباره موتورخانه استخر خانگی

استخرها می‌توانند یک محیط جذاب و هیجان‌انگیز برای تفریح باشند تا بتوانید خستگی یک هفته کاری پرمشغله را از تن بیرون کنید. بسیاری از افراد دلشان می‌خواهد استخر خانگی داشته باشند تا هر زمانی که مایل هستند، بدون پرداخت هزینه از آن بهره ببرند. استخرهای خانگی در حیاط خانه، ویلا، باغ یا هر محیطی که فضای کافی داشته باشد، قابل پیاده‌سازی است. نکته مهم این است که باید برای نگهداری تجهیزات استخر خود از موتورخانه استفاده کنید. در این مطلب قرار است درباره موتورخانه استخر خانگی و اجزای آن صحبت کنیم.

موتورخانه استخر چیست؟

استخرها دارای تجهیزات بسیاری هستند تا بتوانند به‌درستی کار کنند. این تجهیزات بخش‌ها و دستگاه‌های مختلفی دارد که همگی باید در فضای مناسبی نگهداری و نصب شوند. موتورخانه فضایی است که بعد از خرید تجهیزات استخر، آن‌ها را باید در این فضا نصب کنید. نکته مهم این است که طراحی موتورخانه بسیار اهمیت دارد و باید با کمک تیم‌های تخصصی پیاده‌سازی و اجرا شود. اگر اجزای موتورخانه به‌درستی در کنار هم قرار نگیرند، استخر کارآمد نخواهد بود و شما با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد. ابعاد موتورخانه و سقف آن باید طوری طراحی شود که بتواند به‌خوبی تمام تجهیزات را در خود جای دهد و برای هیچ دستگاهی مشکلی به وجود نیاورد.

موتورخانه استخر چه تجهیزاتی دارد؟

موتورخانه استخر چه تجهیزاتی دارد؟

حالا که با موتورخانه استخر خانگی آشنا شدید، باید درباره تجهیزات مورد نیاز استخرهای خانگی اطلاعات داشته باشید، تا بدانید چه اجزایی را باید در موتورخانه قرار دهید. استخرهای خانگی از دو نوع تجهیزات بهره می‌برند که شامل تجهیزات تصفیه و ضدعفونی استخر و تجهیزات گرمایشی استخر هستند. در ادامه این تجهیزات را بیشتر معرفی می‌کنیم.

تجهیزات تصفیه استخر خانگی

تجهیزات تصفیه استخر یکی از مهم‌ترین وسایلی هستند که باید در موتورخانه استخر خانگی قرار داشته باشند. بدون تجهیزات تصفیه و ضدعفونی‌کننده استخر، نمی‌توانید استخر سالم، تمیز و بدون میکروبی داشته باشید. این تجهیزات آب استخر را همیشه تمیز نگه می‌دارند و از رشد باکتری و جلبک جلوگیری می‌کنند. همچنین سیستم تصفیه آلودگی‌ها و ذرات معلق را از آب جدا می‌کند تا آب همیشه تمیز و شفاف بماند. تجهیزات تصفیه در موتورخانه استخر خانگی عبارت‌اند از:

پمپ آب استخر

یکی از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین وسایل موتورخانه استخر پمپ آن است که وظیفه پمپاژ آب به استخر و مکش آب از استخر را بر عهده دارد. پمپ‌ها باید با توجه به اندازه و حجم آب استخر انتخاب شوند تا بتوانند مکش کافی را داشته باشد.

فیلتر تصفیه استخر

وقتی می‌خواهید موتورخانه را راه‌اندازی کنید، حتما باید به تهیه فیلتر نیز فکر کنید. فیلترها مدل‌های مختلف کارتریجی، شنی و دیاتومه دارند. این وسیله‌ها می‌توانند به میزان زیادی آلودگی‌ها و ذرات معلق را از آب جدا کنند تا آب تمیز و شفاف باشد. باید بدانید که در موتورخانه استخر خانگی وجود فیلتر بسیار ضروری است، وگرنه آب استخر به‌راحتی کثیف و آلوده می‌شود.

کلرزن استخر

یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی که برای تصفیه آب استخر باید خریداری کنید، دستگاه کلرزن است. این دستگاه به میزان مورد نیاز کلر را وارد استخر می‌کند تا میکروب‌ها و باکتری‌ها را از بین ببرد. کلرزن استخر باید با توجه به حجم آب استخر دز کلر را تنظیم کند تا هم آلودگی‌ها برطرف شود و هم برای شناگران مشکلی به وجود نیاید.

دستگاه تولید و تزریق ازن در استخر

ازن یکی از مواد مناسب و کاربردی برای ضدعفونی‌کردن آب استخر است که به شما امکان می‌دهد از رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها جلوگیری کنید. استفاده از این ماده می‌تواند میزان نیاز به کلر در استخر را کاهش دهد. دستگاه ازن زن یکی از تجهیزات موتورخانه استخر خانگی است که به میزان زیادی در ضدعفونی آب استخر به شما کمک می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر، با تجهیزات لازم برای تصفیه استخر آشنا شوید.

تجهیزات گرمایش آب استخر خانگی

نوبتی هم که باشد نوبت تجهیزات گرمایشی استخر است. این تجهیزات باعث می‌شود که یک استخر با دمای آب مناسب داشته باشید تا شناگران بتوانند از شنا کردن لذت ببرند. یادتان باشد تنظیم دمای مناسب برای آب استخر بسیار اهمیت دارد. اگر دمای آب استخر بیش‌ازحد گرم یا سرد باشد، می‌تواند آزاردهنده شود.

پکیج گرمایشی استخر

یکی از کارآمدترین تجهیزات گرمایشی استخر خانگی، پکیج استخر است که می‌تواند آب گرم را در دمای مناسب با سرعت بالا در اختیار شما قرار دهد. پکیج‌های گرمایشی با کمک مبدل‌های حرارتی خود می‌توانند راندمان بالایی داشته باشند و حجم زیادی از آب را گرم کنند. این پکیج‌ها قیمت اولیه بالایی دارند، اما به دلیل کارایی و راندمان عالی ارزش خرید بالایی دارند.

مبدل حرارتی استخر

مبدل‌های حرارتی یکی از تجهیزات کاربردی برای تامین گرمایش آب استخر هستند که می‌توانند خیالتان را از دمای آب استخر راحت کنند. این مبدل‌ها وظیفه انتقال گرما به سیالات را بر عهده دارند که با کارایی بالا می‌توانند در استخر خانگی شما به کار روند.

دیگ آب گرم

یکی دیگر از تجهیزات گرمایشی برای موتورخانه استخر خانگی، دیگ آب گرم است. حتما می‌دانید که دیگ‌های آب گرم در دو مدل فولادی و چدنی تولید می‌شوند و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. نکته مهم این است که انتخاب دیگ آب گرم به حجم استخر و میزان ظرفیت گرمایی مورد نیاز شما بستگی دارد. معمولا برای استخرهای کوچک و متوسط دیگ آب گرم چدنی را در موتورخانه استخر خانگی قرار می‌دهند. 

بهتر است تجهیزات گرمایشی استخر را بیشتر بشناسید.

نکات مهم درباره راه اندازی موتورخانه استخر در خانه

نکات مهم درباره راه اندازی موتورخانه استخر در خانه

حالا که با تجهیزات موتورخانه استخر خانگی آشنا شدید، باید نکات مهمی را رعایت کنید تا هم سیستم موتورخانه به‌خوبی کار کند و هم کارایی استخر با مشکل مواجه نشود. 

  • تجهیزات گرمایشی استخر باید طوری باشد که آب استخر را در حدود دمای ۲۸ درجه گرم کند و آن را ثابت نگه دارد. 
  • ارتفاع موتورخانه استخر باید حداقل ۲۲۰ سانتی‌متر باشد تا همه تجهیزات بتوانند به‌راحتی در آن قرار بگیرند. همچنین با توجه به نوع تجهیزات، باید فضای کافی برای نصب آن‌ها وجود داشته باشد.
  • رعایت استانداردها در موتورخانه استخر خانگی بسیار اهمیت دارد و برای ایمنی محیط موتورخانه و استخر مهم است.
  • بعد از راه‌اندازی استخر باید به‌طور روتین از تجهیزات موتورخانه بازدید شود تا این تجهیزات عیب‌یابی شوند و در مواقع مورد نیاز سرویس، تعمیر یا تعویض آن‌ها انجام شود.
  • سایز لوله‌های سیستم لوله‌کشی استخر به نوع استخر و اندازه آن بستگی دارد و باید با کمک کارشناس ابعاد مناسب برای لوله‌ها مشخص شود.
  • بهتر است در استخر از اتصالات UPVC استفاده شود که دوام و مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی و خوردگی دارند.
  • تجهیزات موتورخانه استخر خانگی بهتر است حدود نیم متر از پایین‌ترین نقطه استخر پایین‌تر نصب شوند.
  • ابعاد موتورخانه به ابعاد استخر شما بستگی دارد. شما می‌توانید حدود ۲۰ درصد فضای استخر را برای موتورخانه در نظر بگیرید. برای استخرهای چهارفصل این مساحت بهتر است حدود ۳۰ درصد باشد.

هزینه تجهیز موتورخانه استخر

استخر نیاز به تجهیزاتی دارد تا بتواند به‌خوبی کار کند. باید بدانید که هزینه تجهیزات موتورخانه استخر خانگی به عوامل مختلفی بستگی دارد که این عوامل را معرفی می‌کنیم.

  • حجم استخر
  • میزان استفاده از استخر
  • نوع فیلتر تصفیه
  • نوع و برند پمپ آب استخر
  • ظرفیت دیگ آب گرم استخر
  • جنس لوله‌کشی‌های استخر
  • دستگاه‌های کلرزن و ازن زن
  • کیفیت ساخت و برند دستگاه‌ها
  • گارانتی و خدمات پس از فروش تجهیزات استخر

سخن پایانی

بسیاری از افراد علاقه دارند که در منزل شخصی، باغ یا ویلای خود استخر خانگی داشته باشند تا بتوانند به همراه دوستان یا خانواده خود از شنا کردن لذت ببرند. نکته مهم این است که برای راه اندازی این استخرها به موتورخانه استخر خانگی نیاز است. این موتورخانه‌ها با توجه به نوع استخر، حجم و میزان بودجه فرد از تجهیزات مختلفی بهره می‌برند. تجهیزات موتورخانه که شامل تجهیزات تصفیه آب و گرمایش آب هستند، با کمک یکدیگر استخر را سرپا نگه می‌دارند. انتخاب تجهیزات استخر اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا شما باید دقیقا با توجه به نیازهای خود وسایل مورد نیاز را خریداری کنید تا استخری کارا، جذاب و سالم داشته باشید.

در این مطلب سعی کردیم درباره موتورخانه استخر خانگی صحبت کنیم و تجهیزات مورد نیاز برای موتورخانه این استخرها را معرفی کنیم. به نظر شما مهم‌ترین تجهیزات موتورخانه استخر کدام‌اند؟ نظرات و سوالات خود را درباره خرید تجهیزات استخر و راه‌اندازی آن با کارشناسان ما در فیدارآدور در میان بگذارید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

call