آشنایی با تجهیزات تهویه مطبوع استخر

آشنایی با تجهیزات تهویه مطبوع استخر

وقتی که می‌خواهید استخری را راه‌اندازی کنید، حتما به تجهیزات مختلفی نیاز دارید. فراموش نکنید که تجهیزات گردش آب و تصفیه آب استخر بسیار مهم هستند، اما تجهیزات حیاتی دیگری نیز وجود دارند تا بتوانید یک استخر استاندارد و با کیفیت بالا داشته باشید. علاوه بر آب استخر، محیط و هوای آن نیز نیاز به تهویه و مراقبل دارد. بنابراین تجهیزات تهویه مطبوع و تنظیم رطوبت استخر اهمیت فراوانی دارند. در این مطلب قرار است درباره این تجهیزات بیشتر بدانیم. بنابراین اگر شما هم می‌خواهید یک استخر سرپوشیده داشته باشید، با ما همراه شوید.

تهویه مطبوع استخر به چه معنی است؟

اگر می‌خواهید یک استخر داشته باشید، باید بدانید که وسایل فضای اطراف استخر به اندازه تجهیزات استخر نیز اهمیت دارد. از طرفی استخرهای سرپوشیده فضای بسته‌ای دارند و به همین دلیل کنترل سیستم تهویه در آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. سیستم تهویه مطبوع بخش‌های مختلفی دارد که باید برای داشتن یک استخر استاندارد، به تمام این بخش‌ها توجه داشته باشید.

سطح رطوبت استخر

یکی از نکات مهم برای بهبود هوای استخر، توجه به رطوبت آن است. همان‌طور که می‌دانید آب‌های سطح استخر می‌تواند به‌مرور زمان تبخیر شوند. همچنین بدن شناگران مرطوب است و در هوای استخر خشک می‌شود. بنابراین محیط استخر مستعد رطوبت است. یادتان باشد که اگر نسبت به حفظ تعادل رطوبت بی‌توجه باشید، فضای استخر مستعد رشد باکتری‌ها، کپک و قارچ خواهد بود. همچنین روی سطوح سردتری مانند شیشه‌ها، دیوار استخر و نیمکت‌ها به‌مرور زمان رسوب و میکروب رشد خواهد کرد. بنابراین کنترل رطوبت استخر اهمیت زیادی دارد.

در حالت ایده‌آل سطح رطوبت استخر باید بین ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد. بنابراین باید از دستگاه‌هایی استفاده کنید که رطوبت اضافی استخر را از بین ببرد. گردش هوای مناسب در استخر باید هوای خشک را جایگزین هوای مرطوب کنید. همچنین با کمک یک سیستم رطوبت‌زدا می‌توانید میزان رطوبت فضای استخر را در حالت ایده‌آل نگه دارید. 

نکته مهم این است که میزان رطوبت استخر نباید از حد متعادل کمتر باشد، زیرا در این صورت تبخیر آب استخر سرعت می‌گیرد و با بخار شدن آب استخر، دوباره با افزایش بیش‌ازحد رطوبت مواجه خواهید شد.

دمای مناسب استخر

یکی از مهم‌ترین موارد برای راحتی شناگران، تناسب دمای استخر با دمای هوای بیرون است. هوای استخر نباید اختلاف زیادی با دمای آب استخر داشته باشد، زیرا در این صورت شناگران و حتی تماشاچیان احساس راحتی نخواهند داشت. بنابراین باید با کمک تجهیزات مناسب، دمای هوا را در سطح متعادلی نگه دارید. دمای هوای مناسب برای استخرهای معمولی بین ۲۴ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد و برای استخرهای آب‌درمانی بین ۲۷ تا ۲۹ درجه است تا شناگران احساس سرما نداشته باشند و راحت باشند.

گردش هوای مناسب استخر

علاوه بر کنترل دما و رطوبت هوای استخر، شما باید گردش هوای مناسبی را با کمک دستگاه‌ها و تجهیزات تهویه مطبوع در استخر پیاده‌سازی کنید. استخرها مواد شیمیایی بسیاری دارند که ذراتی که روی سطح آب هستند به‌مرور تبخیر می‌شوند و در فضای استخر معلق می‌مانند. کلر یکی از مهم‌ترین مواد شیمیایی است که برای ضدعفونی‌کردن آب استخر از آن استفاده می‌شود. باید بدانید که گاز کلر می‌تواند در فضای استخر پراکنده شود و اگر تهویه هوای مناسبی در جریان نباشد، کیفیت هوای استخر کاهش پیدا می‌کند. 

سطح گاز کلر و سایر مواد شیمیایی در استخر باید کم باشد تا شناگران، مربیان، نجات غریق و تماشاچیان احساس بدی نداشته باشند. غلظت بالای کلر در هوا می‌تواند باعث آسیب‌های تنفسی شود. بنابراین تجهیزات تهویه اهمیت زیادی دارند، زیرا باعث می‌شوند که موادی مانند کلرامین نتوانند فضای اتاق را بد بود کنند و به سیستم تنفسی آسیب برسانند.

برای اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم به اهمیت استفاده از تهویه مناسب در استخر نگاهی بیندازید.

برای تهویه مطبوع استخر به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

برای تهویه مطبوع استخر به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

تا به اینجا دانستید که تهویه مطبوع چیست و شامل چه بخش‌هایی می‌شود. همچنین متوجه شدید که این تجهیزات برای سلامت شناگران و کارایی بالای استخر اهمیت زیادی دارد. حالا وقت آن است که بدانید برای داشتن یک سیستم تهویه مطبوع مناسب به چه تجهیزاتی نیاز دارید. 

دستگاه هواساز

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دستگاه‌ها برای تهویه مطبوع استخر هواساز است. این دستگاه وظیفه گردش و تهویه هوا را بر عهده دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای هواساز استخر این است که هم در تابستان و هم در زمستان کاربرد دارد و با کمک آن می‌توانید میزان رطوبت و دمای هوای استخر را در همه فصول متعادل نگه دارید.  هواساز دارای اجزای مختلفی است که در ادامه به‌طور مختصر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بدنه استیل ضد زنگ

به دلیل اینکه هواساز قرار است در محیط مرطوبی نصب شود که با آب و رطوبت سروکار دارد، باید بدنه آن به‌طور مقاومی ساخته شود و در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ‌زدگی مقاوم باشد.

کویل‌های مسی

هواساز برای اینکه بتواند هوای گرم را تامین کند، از کویل‌های مسی کمک می‌گیرد. این کویل‌ها به موتورخانه متصل هستند و آب گرم در آن‌ها جریان پیدا می‌کند. بنابراین کویل‌ها نقش مهمی در تامین گرمایش هوای استخر دارند و به دلیل رسانا بودن مس، این کار را با سرعت بالایی انجام می‌دهند.

فیلترهای هواساز

یکی از وظایف تجهیزات هواساز این است که هوای استخر را به‌خوبی تهویه کند. به همین دلیل فیلترهای هواساز نقش مهمی را در پاکیزگی و تازگی هوا ایفا می‌کنند. این فیلترها ممکن است قابل شست‌وشو باشند تا بتوانید در هزینه‌های تعمیر و نگهداری استخر خود صرفه‌جویی کنید. فیلترها از ورود هوای کثیف و گرد و غبار به استخر جلوگیری می‌کنند.

فن سانتریفیوژ

حتما برای شما سوال است ک هواساز چگونه کار خود را انجام می‌دهد. یکی از مهم‌ترین اجزای هواساز فن آن است. فن وظیفه تولید هوا را بر عهده دارد. این هوا از روی کویل‌های مسی عبور می‌کند و گرم می‌شود. سپس بعد از عبور هوا از فیلترها، از طریق کانال‌های خروجی در فضای استخر منتظر می‌شود. فن‌های هواساز قدرت زیادی دارند تا بتوانند حجم زیادی از هوای مناسب را تامین کنند.

الکتروموتور هواساز

باید بدانید که الکتروموتور وظیفه به حرکت درآوردن فن دستگاه را بر عهده دارد. هرچه توان الکتروموتور بیشتر باشد، حجم هوای بیشتری را تولید می‌کند. در واقع الکتروموتور نیرو محرکه هواساز است که انرژی لازم برای حرکت فن را تامین می‌کند. بنابراین برای استخرهای بزرگ‌تر باید از الکتروموتورهای قدرتمندتر استفاده کنید. 

سنسورهای حرارتی

گفتیم که کنترل دمای استخر اهمیت زیادی دارد تا برای تماشاچیان و شناگران آزاردهنده نباشد. بنابراین برای کنترل دقیق دما، هواساز به یک سیستم سنجش دما نیاز دارد. برای این کار باید از حسگرهای دما استفاده کنید تا بتوانید با دقت تغییرات دمایی استخر را زیر نظر داشته باشید.

بدنه عایق

اگر هواساز عایق نباشد، انرژی به‌طور مداوم به هدر می‌رود و این کار باعث می‌شود که هزینه نگهداری از استخر و تهویه مطبوع آن بسیار بالا برود. بنابراین بهتر است حتما دستگاه به‌‌طور استانداردی عایق‌بندی شود و بدنه آن از اتلاف انرژی جلوگیری کند.

رطوبت گیر استخر

رطوبت گیر استخر

از دیگر تجهیزات تهویه مطبوع می‌توانیم به رطوبت گیر اشاره کنیم. این دستگاه باعث می‌شود تا سطح رطوبت در استخر کنترل شود و همیشه هوا درصد متعادلی از رطوبت را داشته باشد. رطوبت گیر استخر می‌تواند به‌صورت کانالی یا پرتابل باشد. اگر استخر شما کوچک است، شاید استفاده از هواساز بزرگ برایتان به‌صرفه نباشد، بنابراین می‌توانید از رطوبت گیر به همراه سایر اجزای مورد نیاز استفاده کنید.

یادتان باشد که اندازه رطوبت گیر به عوامل مختلفی بستگی دارد که شما باید متناسب با آن‌ها دستگاه را خریداری کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. این عوامل عبارت‌اند از:

  • سطح آب استخر
  • دمای هوای محیط استخر
  • دمای آب استخر
  • میزان فعالیت استخر

برای آشنایی بیشتر با این دستگاه، «رطوبت گیر استخر چیست و چه اهمیتی دارد؟» را بخوانید.

بویلر

با کمک بویلری که در موتورخانه نصب می‌شود، آب گرم در کویل‌های هواساز جریان پیدا می‌کند. همچنین در بین تجهیزات تهویه مطبوع اگر به‌جای هواساز از فن کویل استفاده کنید، کویل‌ها می‌توانند آب گرم را از بویلر بگیرند تا هوا را گرم کنند.

چیلر

گاهی اوقات نیاز است که شما دمای محیط استخر را کاهش دهید. در این حالت می‌توانید از چیلر کمک بگیرید. چیلر به شما کمک می‌کند تا آب سرد در اختیار کویل‌ها قرار بگیرد و بتوانید هوای خنک‌تر را به استخر بفرستید.

اگزاست فن

از دیگر تجهیزات تهویه مطبوع استخر می‌توانیم به اگزاست فن اشاره کنیم. این دستگاه می‌تواند در گردش هوای استخر، کنترل دما و تعدیل رطوبت به شما کمک کند. یکی از مزایای اگزاست فن این است که هوای استخر را به‌خوبی به گردش درمی‌آورد تا عوامل بیماری‌زا نیز از بین بروند.

سخن پایانی

استخرها تجهیزات مختلفی نیاز دارند تا به‌درستی کار کنند و به شناگران آسیبی نرسانند. یکی از مهم‌ترین موارد، تجهیزات تهویه مطبوع استخر است که اجزای مختلفی دارد. این اجزا همگی با هم تلاش می‌کنند تا میزان رطوبت هوای استخر، دمای هوا و نیز گردش هوای تازه و تمیز به‌خوبی انجام شود. باید بدانید که طراحی سیستم تهویه مطبوع برای استخر کار تخصصی و مهمی است که بهتر است برای آن از متخصص کمک بگیرید.

تیم فیدارآدور در طراحی، انتخاب دستگاه‌ها و نیز نحوه پیاده‌سازی به شما مشاوره می‌دهد تا بتوانید بهترین موارد را برای تهویه استخرتان خریداری کنید. در این مطلب سعی کردیم به‌طور خلاصه تجهیزات تهویه مطبوع استخر را معرفی کنیم. به نظر شما کدام‌یک از این تجهیزات اهمیت بیشتری دارند؟ نظرات و سوالات خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

call